onsdag 23. september 2009

Eple&Kanel muffins


Høsten er virkelig kommet når epletrærne bugner av friske fristelser! På vei hjem fra hytta tok vi en sving innom foreldrenes hage.. Å der fikk vi med oss epler i laange baner:) Så hva gjør vi med alle disse godsakene? Joo eplemuffins er jo så lettvindt at til og med jeg klarer det!!!

Eplemuffins
Denne porsjonen rekker til omkring 10 muffins. Varm stekeovnen til 180 ºC.
Smelt smøret. Bland sammen hvetemel, sukker og bakepulver. Rør melken ut i det smeltede smøret og visp inn egget. Rør eggeblandingen inn i det tørre og rør til en glatt deig.
Hell i smurte muffinsformer. Stek midt i varm stekeovn ved 180 ºC i 20-25 min.

Ingredienser
125 g smør
4 dl hvetemel
1,50 dl sukker
2 ts bakepulver
2 dl kefir evt. melk
1 stk stort egg
1 stk eple
0,50 ts kanel

Tips: Eple og kanel kan erstattes av :
per porsjon:
- 2 dl blåbær eller bringebær + revet skall av ½ sitron (kun det gule) ELLER/OG
- 100 g mørk hakket sjokolade og 2 ss kakao

Lykke til

3 kommentarer:

  1. För mig som älskar att baka höres detta perfekt ut! Ska prova dem snarast! Ha en fin dag! Alexandra

    SvarSlett
  2. Nam! Takk for oppskriften :) Skal absolutt prøve dem. Tusen takk for koselige hilsner inne hos meg. Ha en herlig dag :) Klem

    SvarSlett
  3. Tror dere ikke jeg kom på jobb i dag og ble servert den BESTASTE lanpanne eplekaken med vaniljekrem.. Har tryglet om oppskrift og håper å få baketid i helgen:)

    Fortell meg gjerne hvordan det gikk og gode oppskrifter mottas med takk. (ta med i betraktining at jeg er bakenybegynner)

    FOrtsatt fin dag..

    SvarSlett

♥ takk for alle høyt verdsatte kommentarer ♥